Sport, a zęby

dodano: 06.11.2023

Sport to zdrowie? Tak, ale… nie zawsze. Z naszego dzisiejszego wpisu dowiesz się, że aktywność sportowa w pewnych okolicznościach może mieć niekorzystny wpływ na Twoje zęby. Czy to powód, by zrezygnować ze sportu? W żadnym wypadku! Ale warto znać zagrożenia i wiedzieć, jak można ograniczyć ich ryzyko.

Urazy mechaniczne

Bez wątpienia najbardziej oczywistym zagrożeniem, jakie sport stwarza dla zębów, są urazy mechaniczne. Kontuzje i wypadki są niekiedy nie do uniknięcia i również zęby mogą w takich przypadkach ucierpieć. Może dojść do ich ukruszeń, złamań, a nawet i utraty. Naturalnie nie każdy sport jest obarczony takim samym ryzykiem. Zęby najbardziej zagrożone są w dyscyplinach takich jak sporty kontaktowe (sztuki walki), koszykówka i hokej. Ryzyka nie da się całkowicie wyeliminować, ale można je zmniejszyć, na przykład stosując sportowe ochraniacze na zęby.

Kserostomia

Sport wymaga intensywnego wysiłku, a niektóre jego efekty, takie jak wzmożone pocenie się, odwodnienie i oddychanie przez usta, są przyczyną kserostomii, czyli nadmiernej suchości w ustach. A dlaczego to problem dla zdrowia zębów? Otóż ślina pełni ważną rolę w jamie ustnej – oczyszcza powierzchnię zębów i wzmacnia ich strukturę, a także niszczy próchnicotwórcze bakterie. Dlatego zaburzenie pracy ślinianek może odbić się niekorzystnie na zdrowiu jamy ustnej. Żeby ograniczyć to ryzyko, trzeba pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu podczas aktywności sportowej.

Kwasowa erozja szkliwa

Ten problem dotyczy sportów wodnych. Jego przyczyną jest chlorowana woda basenowa. Ma ona niskie pH, jeżeli więc dostanie się do jamy ustnej, może być przyczyną kwasowej erozji szkliwa, czyli jego demineralizacji. Dlatego podczas pływania czy skoków do wody warto przypilnować, by kontakt jamy ustnej z wodą był ograniczony.

Sport, a zęby

Wpływ diety

Zapaleni sportowcy często przestrzegają ścisłej diety, która pomaga im utrzymać formę. Jednak nie zawsze jest ona dobra dla zdrowia zębów. Zwrócić tu trzeba uwagę na słodzone napoje energetyczne, czyli izotoniki, które wpływają na zwiększenie ryzyka próchnicy i erozji szkliwa.

Wpływ psychiki sportowca

Sport ma też swój aspekt psychologiczny. I choć zwykle jest on pozytywny, to nie zawsze tak jest, szczególnie u zawodowych sportowców. Ich praca i presja z nią związana może wiązać się z dużym poziomem stresu, który ma wpływ na cały organizm, w tym również na zęby. Można powiedzieć, że to zamknięte koło, ponieważ zdrowie zębów i jamy ustnej ma z kolei wpływ na kondycję całego organizmu (na przykład przewlekłe stany zapalne w obrębie jamy ustnej mogą zakłócić zdrowe nawyki żywieniowe i tym samym wpłynąć na pogorszenie formy).

Co możesz teraz zrobić?

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej o tym, jak chronić swoje zęby i jaki wpływ mogą na ich zdrowie mieć codzienne czynności, takie jak aktywność sportowa i nie tylko, zapraszamy do Dental4You®. Nan wizytę u nas możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.