Wpływ refluksu na zdrowie jamy ustnej

dodano: 22.04.2021

Odczuwasz nieprzyjemne pieczenie i palenie w okolicach przełyku i mostka? Winowajcą jest zapewne zgaga, która jest dość częstą przypadłością, u osób stosujących niewłaściwą dietę oraz borykających się z otyłością. Jej obecność może być również spowodowana zmianami hormonalnymi, dlatego często dotyka kobiety w ciąży i osoby po 50 roku życia. Szacuje się, że tą przypadłością zmaga się około 20% społeczeństwa w rejonach uprzemysłowionych. Bezpośrednią jej przyczyną jest refluks żołądkowo-przełykowy, czyli cofanie się treści pokarmowej z żołądka do przełyku. Ta dysfunkcja jest spowodowana niedomykaniem się dolnego zwieracza przełyku, w wyniku czego dochodzi do wielokrotnego zarzucania treści żołądka w stronę przełyku. Objawy zgagi najczęściej pojawiają się po obfitym i ciężkim posiłku, zwłaszcza jak leżymy bądź pochylamy się.

Choroba refleksowa ma również wpływ na zmianę pH w jamie ustnej, co może skutkować uszkodzeniem szkliwa, a tym samym zwiększeniem podatności uzębienia na chorobę próchnicową oraz stany zapalne przyzębia. W skrajnych przypadkach nieleczona choroba refluksowa może prowadzi do raka przełyku i raka żołądkowo- przełykowego. Dlatego warto dokładnie przyjrzeć się w jaki sposób możemy zapobiec rozwojowi jej powstawaniu.

Zakwaszenie jamy ustnej – jak zadbać o właściwe pH

Cofający się podczas zgagi sok żołądkowy powoduje zakwaszenie jamy ustnej, w wyniku którego dochodzi do obniżenia pH. Istotny wpływ ma na to dieta w postaci produktów wysoko przetworzonych, napojów gazowanych, kofeiny, alkoholu, papierosów czy tłustego mięsa.

Zaburzenie równowagi kwasowo-zasadowej w jamie ustnej prowadzi do uszkadzania szkliwa, które jest narażone na działania substancji zmiękczających. Powoduje to ścieranie się zębów, ich nadwrażliwość, powstawanie próchnicy i chorób przyzębia. Ponadto obniżone pH przyczynia się do wystąpienia suchości w ustach, co zwiększa szansę na wystąpienie uszkodzeń mechanicznych zębów oraz stanów zapalnych.

Dlatego tak ważne jest, aby zachowywać w jamie ustnej prawidłowe pH.

Optymalne pH śliny powinno wynosić 7.2, poważne problemy mogą się pojawić, gdy spadnie w okolice 5.5 Wówczas dochodzi do erozji szkliwa, wzrasta również ryzyko uszkodzeń zewnętrznej tkanki zębów. Aby zapobiec tym przykrym konsekwencjom, osoby zmagające się z choroba refleksową powinny szczególnie zadbać o specjalny reżim higieniczny, który umożliwi neutralizację kwasy i zapewni zębom dodatkową ochronę. Warto również zwrócić uwagę na odpowiednią dietę, aktywność fizyczną i kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych (ważna jest objętość posiłków i tempo ich spożywania).

Refluks a odpowiednia higiena jamy ustnej

Choroba refleksowa wymaga przestrzegania odpowiednich zasad związanych z higieną jamy ustnej. Przede wszystkim należy unikać szczotkowania zębów przez co najmniej godzinę po wystąpieniu incydentu refleksowego. Szkliwo jest wtedy osłabione i w wyniku tarcia szczoteczki, mogłyby dojść do naruszenia jego struktury. Ponadto pasty do zębów zawierają składniki ścierne, co również mogłoby negatywnie wpłynąć na kondycję szkliwa. Dobrą praktyką po wystąpieniu incydentu refleksowego jest natomiast przepłukanie ust letnią lub zimną wodą, pozwala przywrócić odpowiednie pH w jamie ustnej. Podobna zasada obowiązuje po zjedzeniu cytrusów bądź kiszonek. Warto również sięgnąć po wspomagacze np. bezcukrowe gumy do żucia, dzięki którym pobudzimy ślinianki neutralizacji kwasu żołądkowego.

Osoby z refluksem powinny zatem szczególną wagę przyłożyć do przestrzegania domowej higieny, Zalecane jest, by stosowali pasty do zębów zawierające fluor, dzięki temu mogą uchronić zęby przed demineralizacją, spowodowaną przez kwasy.

Leczenie zębów wytrawionych przez kwasy

W wyniku działania kwasu żołądkowego mogą pojawić się poważne zmiany próchnicowe lub uszkodzenia mechaniczne zębów, które wymagają konsultacji stomatologicznej. W przypadku mniejszych ubytków lekarz, po dokładnym oczyszczeniu tkanek, lekarz przygotowuje odpowiednie wypełnienia. Jeśli natomiast Pacjent zgłasza się z poważniejszymi uszkodzeniami, konieczne może się okazać leczenie protetyczne. Konieczne może być również remineralizacja szkliwa na nieuszkodzonych zębach oraz kontrola mikroflory w jamie ustnej.

W klinice Dental4You® specjalizujemy się w kompleksowym leczeniu i diagnostyce chorób jamy ustnej. Aby zapewnić najwyższy komfort leczenia stosujemy różne formy znieczulenia – w tym komputerowe. Dlatego też wszystkie nasze zabiegi są wykonywane bezboleśnie i w oparciu o szeroką wiedzę ekspercką.

Warto pamiętać również, by poza leczeniem stomatologicznym , zgłosić się także do gastrologa. W przypadku refluksu żołądkowo-przełykowego zwykle konieczne jest wdrożenie wieloaspektowego leczenia, aby osiągnąć wysoką skuteczność leczenia.

Co możesz teraz zrobić?

Zauważyłeś u siebie niepokojące symptomy, które mogą świadczyć o chorobie refluksowej? Chcesz się upewnić, czy nie występują u Ciebie zmiany próchnicowe, których nie widać gołym okiem? Zapraszamy na konsultację do kliniki Dental4You® . Posiadamy prywatną pracownię diagnostyczną, dzięki czemu na miejscu przeprowadzimy kompleksowe badania i precyzyjnie ocenimy stan zdrowia Twojej jamy ustnej. W oparciu o rzetelną wiedzę naszych ekspertów, w razie potrzeby dobierzemy optymalną dla Ciebie metodę leczenia. Aby umówić się na wizytę, wystarczy zadzwonić pod numer 12 222 50 10 lub 609 777 166 lub wysłać formularz.