Za częste szczotkowanie zębów szkodzi zdrowiu?

dodano: 19.02.2018

Naukowcy przeprowadzili badania na 137 osobach. Aż 83 badanych cierpiało na nieswoiste zapalenie jelit (ang.  Inflammatory Bowel Diseases IBD), 54 osoby nie posiadały żadnych objawów choroby.

IBD to  grupa przewlekłych chorób zapalnych przewodu pokarmowego. Chorobami z tej grupy są choroba Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, kolagenowe zapalenie jelit, eozynofilowe zapalenie żołądka i jelit, choroba Behçeta, niedokrwienne zapalenie jelita grubego.

Wszyscy przebadani, którzy mieli stwierdzone nieswoiste zapalenie jelit, określali również swoje nawyki związane z higieną jamy ustnej i zębów. Zdrowi uczestnicy, również sporządzili taką listę.

Badania wykazały, że ludzi cierpiący na nieswoiste zapalenie jelit mieli następujące nawyki:

• częste szczotkowanie zębów
  • częste używanie nici dentystycznych
  • częste używanie odświeżacza do ust
  • częste wizyty u stomatologa

Co więcej, u ludzi chorych na zapalenie jelit, stwierdzono także większe prawdopodobieństwo próchnicy, suchość w ustach i ból w jamie ustnej. Częste mycie zębów powoduje zmiany w rodzaju i ilości bakterii w jamie ustnej, co prowadzi do braku równowagi we florze bakteryjnej układu pokarmowego, które może wywołać pierwsze objawy IBD.

Inne badania wskazały zależność między zapaleniem jelit, a zmianami w bakteriach trawiennych. Jednak warto zaznaczyć, że przeprowadzone badania nie stwierdziły, że to właśnie częste zabiegi higieniczne jamy ustnej prowadzą do IBD.

Pacjenci z nieswoistym zapaleniem jelit, częściej cierpią na suchość w ustach, wrzody i choroby przyzębia, dlatego też większą wagę przywiązują do higieny jamy ustnej”, mówi David A. Albert z Columbia University College of Dental Medicine.