Zdrowie jamy ustnej – jak o nie dbać i czego unikać?

dodano: 25.10.2022

Czego nie należy robić, jeżeli chce się dbać o zdrowie swoich zębów i jamy ustnej? Przedstawiamy dzisiaj niektóre powszechne nawyki, które szkodzą zębom. Tym samym udzielimy Ci wskazówek, jakich zachowań powinieneś się wystrzegać.

Nie gryź przedmiotów!

Zaskakująco dużo osób ma taki nawyk, że przygryza różne przedmioty. Często robią to odruchowo i nawet mogą nie zdawać sobie z tego sprawy. Ofiarą tego nawyku padają zwykle ołówki, długopisy, a bywa że i oprawki okularów.

Wydaje Ci się, że to nieszkodliwe przyzwyczajenie? Otóż nie do końca! Jeżeli przygryzanie przedmiotów jest nagminne, to może doprowadzić do przykrych konsekwencji dla Twoich zębów, takich jak ich ścieranie się i powstawanie niewielkich szczelin i złamań. Skutki są takie, że zęby stają się nadwrażliwe.

Równie często spotykanym nawykiem jest obgryzanie paznokci i skórek przy nich. To pod pewnym względem jeszcze gorsze, ponieważ o ile nie zawsze masz pod ręką przedmioty do przygryzania, tak paznokcie i skórki możesz przygryzać w dowolnej chwili.

Piękny uśmiech potrzebny od zaraz?
Mamy na to sposób! Kliknij w poniższy przycisk i przekonaj się!

A efekty tego przyzwyczajenia? Oczywiście ma ono niekorzystny wpływ na estetykę dłoni, ale tutaj oczywiście bardziej interesuje nas, jak odbija się to na zębach. I niestety nie mamy dobrych wieści. Siła wkładana w obgryzanie paznokci może powodować uszkodzenia zębów. To jeszcze nie koniec niekorzystnego wpływu, jaki ma ten nawyk na zdrowie jamy ustnej – podczas obgryzania paznokci i skórek usta przyjmują pozycję, która może mieć niekorzystny wpływ na szczękę.

Jest coś jeszcze – bakterie, które znajdują się na powierzchni paznokci. Na skutek obgryzania mogą przedostawać się do jamy ustnej i tam wywoływać różne choroby.

Zęby to nie narzędzia!

Gdyby  zapytać, do czego służą zęby, chyba wszyscy odpowiedzielibyśmy bez zająknięcia, że do gryzienia i żucia pokarmu. Ci, którzy chcieliby popisać się erudycją, dodaliby może, że umożliwiają one też prawidłową artykulację głosek. I to tyle, oto ich zadania. Dlaczego więc tak wiele osób znajduje dla zębów inne zastosowania, niezgodne z ich przeznaczeniem?

Zęby bywają stanowczo za często używane w określonych sytuacjach jako wielofunkcyjne narzędzia. Przytrzymują przedmioty, gdy ręce są zajęte. Są używane jako nożyczki – do przecinania nici. Wiele osób traktuje też swoje zęby jak podręczny otwieracz do opakowań i butelek. To podejście jest dość powszechne. Niestety jest ono również ryzykowne. Takie traktowanie własnych zębów może doprowadzić do złamań, zwichnięcia szczęki, a nawet utraty poszczególnych zębów.

Zdrowie jamy ustnej - jak o nie dbać i czego unikać?

Nie wkładaj rąk do ust!

Ten szkodliwy nawyk najczęstszy jest u dzieci, a jego najpowszechniejszą formą jest ssanie kciuka, które może doprowadzić do przesunięcia wyrzynających się zębów i tym samym powstania poważnych wad zgryzu. Jeżeli więc odkryjesz, że Twoje dziecko również ma taki nawyk, to wiedz, że lepiej spróbować go wykorzenić, bo później może być potrzebne leczenie ortodontyczne.

Ale wkładanie rąk do ust nie jest jedynie dziecięcym problemem. Wielu dorosłych ma nawyk ślinienia palca przy odwracaniu stron książki bądź gazety. W czym problem? Otóż w tym, że na tych stronach są obecne bakterie. Śliniąc palec przy odwracaniu stron, przenosisz te bakterie do ust, a efekty nietrudno przewidzieć – to różne choroby i stany zapalne w jamie ustnej.

Zadbaj o swoją dietę!

Szkodliwymi dla zdrowia zębów i jamy ustnej przyzwyczajeniami są też niektóre nawyki żywieniowe. Najgorszym z nich jest uzależnienie od słodyczy. Zawierają one duże ilości cukrów prostych, a te są pożywką dla bakterii, przyczyniają się więc do rozwoju próchnicy. Dlatego jeśli leży Ci na sercu dobro Twoich zębów, koniecznie ogranicz ich spożycie.

Również napoje o dużej zawartości cukrów i kwasów nie służą Twoim zębom. Uszkadzają szkliwo, odsłaniając zębinę, przez co zęby stają się nadwrażliwe i bardziej podatne na próchnicę. Alkohol też ma niekorzystny wpływ. Zmniejsza wydzielanie śliny, a suchość w ustach również jest jednym z czynników zwiększających ryzyko próchnicy. Kawę i herbatę też lepiej pić w umiarkowanych ilościach – nie szkodzą wprawdzie zdrowiu zębów, ale powodują przebarwienia, mogą więc zepsuć estetykę uśmiechu.

Co możesz teraz zrobić?

Zerwanie z niezdrowymi przyzwyczajeniami nie zawsze jest łatwe. Jeśli Twoje zęby ucierpią wskutek nich, zapraszamy do Dental4You – zaradzimy wywołanym szkodom. Możesz umówić się na wizytę, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.