Zgorzel zęba – poznaj najważniejsze informacje na jej temat

dodano: 24.01.2024

Zgorzel zęba to stan, który trzeba traktować poważnie, gdyż konsekwencje zaniedbań mogą być niebezpieczne dla zdrowia Pacjenta. Silny ból, uszkodzenie kości w okolicy korzenia, stan zapalny okostnej, a nawet ryzyko przedostania się bakterii do krwiobiegu to tylko niektóre z potencjalnych zagrożeń. Poniżej znajdziecie informacje, czym dokładnie jest zgorzel zęba, jakie są objawy, oraz jak przebiega proces leczenia chorego zęba.

Czym jest zgorzel zęba?

Zgorzel zęba to stan, gdy w martwej miazdze zaczynają się procesy gnilnego rozpadu spowodowane przez bakterie beztlenowe. Przyczyną martwicy jest najczęściej choroba próchnicowa. Bakterie odpowiedzialne za powstanie ubytku, podrażniają wypustki nerwowe miazgi, biegnące w kanalikach zębinowych. To prowadzi do stanu zapalnego miazgi, początkowo odwracalnego, a następnie nieodwracalnego i w konsekwencji obumarcia miazgi.

Poznaj objawy zgorzeli zęba

Rozpoczęty proces martwiczy nie zawsze objawia się bólem. Jednak w miarę postępu choroby mogą pojawiać się nieprzyjemne objawy, takie jak charakterystyczny zapach z ust, tkliwość zęba podczas żucia, a także opuchlizna i ropień w okolicy zakażonego zęba.

Zgorzel zęba - poznaj najważniejsze informacje na jej temat

Jakie są przyczyny zgorzeli zęba?

Niedostateczna lub nieodpowiednia higiena jamy ustnej to główna przyczyna problemów z uzębieniem, w tym zgorzeli zęba. Brak regularnego usuwania płytki nazębnej, w której rozwijają się bakterie próchnicowe, połączony z dietą bogatą w cukry, sprzyja powstawaniu ubytków. To przez nie bakterie dostają się do wnętrza zęba, inicjując procesy zapalne miazgi.

Leczenie zgorzeli zęba

Leczenie zgorzeli zęba to leczenie endodontyczne (kanałowe). Stomatolog opracowuje wnętrze zęba, usuwa martwą tkankę oraz odkaża kanały środkami bakteriobójczymi. Następnie czyste kanały wypełnia płynną gutaperką, która szczelnie je zamyka. Leczenie odbywa się pod mikroskopem. Dzięki tak dużemu powiększeniu, stomatolog może wykonywać to trudne leczenie maksymalnie skutecznie.

Dlaczego RTG jest ważne w leczeniu zgorzeli?

Rozpoznanie zgorzeli zęba wymaga przeprowadzenia diagnostyki obrazowej. Tym samym niezbędne jest wykonanie badania radiologicznego. Badanie to pozwala ocenić anatomię korzeni oraz stan kości wokół zęba. O rodzaju zdjęcia potrzebnego w danym przypadku decyduje lekarz stomatolog.

Czy martwy ząb może powodować ból?

Martwy ząb sam w sobie nie może boleć, jednak ból pojawi się w przypadku przejścia stanu zapalnego do okolicy okołowierzchołkowej. Warto również wiedzieć, że niewielkie dolegliwości bólowe mogą utrzymywać się jeszcze przez kilka dni, po prawidłowo przeprowadzonym leczeniu kanałowym, zwłaszcza jeśli przed zabiegiem występował silny stan zapalny. Jeśli nieprzyjemne objawy utrzymują się dłużej lub nasilają się, konieczna jest wizyta u stomatologa.

Dlaczego warto się z nami skontaktować?

Zgorzel zęba to poważny problem, który wymaga natychmiastowej interwencji stomatologicznej. Regularne wizyty kontrolne, właściwa higiena jamy ustnej i szybkie reagowanie na pierwsze objawy są niezbędne, by uniknąć powikłań. Leczenie zgorzeli zęba może być skuteczne dzięki zastosowaniu nowoczesnych technik i sprzętu stomatologicznego. Obie te kwestie są nam niezwykle bliskie, ponieważ dokładamy wszelkich starań, by stale podnosić jakość naszych usług. Dlatego też zapraszamy do Dental4You. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania związane ze zgorzelą zęba, leczeniem kanałowym oraz różnymi metodami leczenia. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.