Zgryz otwarty

dodano: 21.11.2022

Na czym polega zgryz otwarty? Co sprawia, że można nabawić się tej przypadłości? I w jaki sposób można ją leczyć?

Czym jest zgryz otwarty?

Zgryz otwarty jest wadą zgryzu polegającą na tym, że górne i dolne zęby się ze sobą nie stykają. W ten sposób między górnym i dolnym łukiem zębowym powstaje przestrzeń, która nosi nazwę szpary niedogryzowej.

Zgryz otwarty występuje w trzech wariantach. Pierwszym z nich jest zgryz otwarty częściowy przedni – mamy z nim do czynienia, kiedy szpara niedogryzowa znajduje się między przednimi zębami, czyli siekaczami i kłami. Drugi typ to zgryz otwarty częściowy boczny – w tym przypadku szpara jest umiejscowiona w odcinku bocznym, między zębami przedtrzonowymi i trzonowymi. Taki zgryz może być obustronny lub występować tylko po jednej stronie łuku zębowego. Ostatnim rodzajem zgryzu otwartego i jednocześnie jego najbardziej zaawansowaną formą jest zgryz otwarty całkowity. Polega na znacznym rozchyleniu obu szczęk, a w niektórych przypadkach również odgięciu trzonu żuchwy, tak że w kontakcie zwarciowym pozostają jedynie ostatnie zęby trzonowe.

Piękny uśmiech potrzebny od zaraz?
Mamy na to sposób! Kliknij w poniższy przycisk i przekonaj się!

Jakie są skutki zgryzu otwartego?

Zgryz otwarty niesie ze sobą rozmaite powikłania, mogące mieć wpływ na utrudnienie codziennego funkcjonowania. Efektami tej wady zgryzu są między innymi nieprawidłowe ułożenie żuchwy i szczęki, obniżenie napięcia mięśniowego w wargach i problemy z wymową. W przypadku całkowitego zgryzu otwartego twarz jest wydłużona, a górna warga skrócona, co staje się źródłem problemów z gryzieniem – odgryzanie kęsów pokarmu, jak i ich żucie jest znacznie utrudnione, a nawet zupełnie uniemożliwione. Z tego powodu mogą też pojawić się zaburzenia pracy układu pokarmowego.

Jakie są przyczyny zgryzu otwartego?

Zgryz otwarty nie zawsze ma tę samą przyczynę, najczęściej jednak jest skutkiem przetrwania niemowlęcego sposobu połykania, w którym język wchodzi między górny i dolny wał dziąsłowy. W ten sposób właśnie przełykają niemowlęta, ale powinien on zaniknąć, kiedy dziecku wyrastają mleczne zęby. Zdarza się jednak, że się on utrwala – i stąd właśnie biorą się problemy ze zgryzem. Przyczyną utrwalenia się niemowlęcego sposobu przełykania może być zbyt długie karmienie dziecka butelką ze smoczkiem lub pokarmem o papkowatej konsystencji.

Ale to tylko jeden z możliwych powodów zgryzu otwartego. Przyczyną powstania tej dysfunkcji może być też nawykowe ssanie smoczka lub kciuka, czy nawet języka pomiędzy zębami bocznymi lub nagryzania na dolną wargę i policzki.

Zgryz otwarty może pojawić się też w późniejszym wieku, na skutek obgryzania paznokci. Jego przyczyną mogą być też niektóre choroby endokrynologiczne i zespoły genetyczne.

Zgryz otwarty

Jak leczyć zgryz otwarty?

W leczeniu zgryzu otwartego dobiera się odpowiednią terapię w zależności od wieku Pacjenta. U dzieci leczenie jest łatwiejsze. To dlatego, że nie zakończył się jeszcze ich rozwój kostny, zęby łatwiej więc przemieścić na prawidłowe pozycje. To dlatego tak duże znaczenie ma wczesne zdiagnozowanie wady zgryzu i szybkie podjęcie leczenia.

Podstawą jest wyeliminowanie złych nawyków, utrwalających i pogłębiających zgryz otwarty. Dla korekcji takiego zgryzu stosuje się aparat ortodontyczny. Ma on za zadanie zahamować wzrost zębów stykających się z zębami przeciwstawnymi oraz stymulować zęby w zgryzie otwartym do zwarcia z zębami położonymi naprzeciw.

U dorosłych Pacjentów terapia ma dłuższy przebieg. Stosuje się odpowiednio dobrany ortodontyczny aparat stały, a po jego zdjęciu utrwala się efekty aparatem retencyjnym.

W przypadku całkowitego zgryzu otwartego samo leczenie aparatem może nie wystarczyć, toteż często przeprowadza się również zabieg chirurgiczny. Ma on na celu ukształtować łuki zębowe w taki sposób, by stały się bardziej zwarte.

Co możesz teraz zrobić?

Zgryz otwarty jest problemem Twoim lub Twojego dziecka? Przyjdź do Dental4You®, a podejmiemy odpowiednie kroki, aby temu zaradzić. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.