Ból zęba pod koroną

dodano: 17.08.2023

Ból zęba po założeniu korony może Cię zaniepokoić. Nie zawsze jest on powodem do zmartwień, bywa jednak i tak, że problem ten wymaga interwencji dentystycznej.

Pulsujący ból zęba pod koroną

Zdarza się, że pomimo wyleczonego i okoronowanego zęba ból nie znika. Są i takie przypadki, w których po leczeniu wszystko wydaje się być w porządku, a nagle ból pojawia się dopiero po pewnym czasie. Jaka może być przyczyna tej dolegliwości?

Skąd bierze się ból pod koroną?

Ból zęba pod koroną może być spowodowany różnymi czynnikami. Jedną z możliwych przyczyn może być nacisk wywierany przez koronę na uszkodzony nerw. Możliwym powodem łagodnych dolegliwości bólowych może być nadwrażliwość po oszlifowaniu uzębienia. Wrażliwy ząb pod koroną to problem, którego źródłem w takim przypadku jest odsłonięcie kanalików zębinowych.

Zdarza się jednak i tak, że boli ząb po leczeniu kanałowym, a przecież – jeżeli leczenie to zostało przeprowadzone skutecznie – ząb nie posiada już wtedy unerwionej tkanki. Jak więc możliwe, że boli? Tymczasem ból martwego zęba pod koroną nie należy wcale do rzadkości. Najczęściej jest to po prostu nadwrażliwość pozabiegowa. Tak naprawdę to nie ząb boli, lecz znajdujące się wokół niego tkanki, które zostały podrażnione w trakcie leczenia. Leczenie kanałowe jest bowiem inwazyjnym zabiegiem – oczyszczanie kanałów i użyte płyny dezynfekujące mogą więc działać w ten sposób na tkanki.

Gorzej, jeżeli po zabiegu wszystko wydaje się być w porządku, a nagle ból pojawia się dopiero po pewnym czasie, na przykład po kilku miesiącach. Zazwyczaj oznacza to, że leczenie kanałowe nie zostało przeprowadzone prawidłowo.

Niekiedy – również po leczeniu kanałowym – pojawia się ból zęba pod koroną przy nagryzaniu. Może on być spowodowany nieodpowiednim przeleczeniem zęba przed założeniem korony, a konkretnie brakiem leczenia kanałowego. Wówczas ból jest powodowany przez nacisk na uszkodzoną miazgę i nerw.

Ćmiący ból zęba pod koronami może być spowodowany przez przeciek bakteryjny i infekcję korzenia wynikającą z wcześniejszego wypełnienia zęba.

Ból zęba pod koroną

Jak leczy się ból zęba pod koroną?

W części przypadków leczenie nie jest potrzebne. Ból wywołany nadwrażliwością pozabiegową najczęściej ustępuje samoistnie w przeciągu kilkunastu godzin czy najwyżej kilku dni. Jeżeli ból utrzymuje się dłużej niż trzy tygodnie, jest to znak, że coś jest nie w porządku i trzeba udać się do dentysty.

Każdy ból zęba pod koroną, który nie ustanie samoistnie w niedługim czasie, wymaga konsultacji z dentystą. Najczęściej wykonuje się wówczas prześwietlenie kanałów korzeniowych, co pozwala znaleźć źródło problemu. Rozwiązaniem jest z reguły zdjęcie korony i wykonanie leczenia kanałowego. Nawet jeżeli było ono już wykonane przed założeniem korony, może się okazać, że było nieskuteczne i część miazgi pozostała w zębie. Wówczas wykonuje się reendo, czyli powtórne leczenie kanałowe. Oczywiście stara korona nie będzie ponownie wykorzystana – konieczne będzie wykonanie nowej.

Dowiedz się więcej!

Aby dowiedzieć się więcej o leczeniu bolącego zęba, odwiedź Dental4You® – tu chętnie odpowiemy na Twoje pytania. Na wizytę możesz się umówi, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.