Choroby przyzębia a Alzheimer

dodano: 13.09.2021

Choroby przyzębia są dość powszechnym problemem w krajach wysoko rozwiniętych. Skala tego zjawiska sięga również naszego kraju, gdzie statystycznie 8 na 10 osób cierpi na przewlekłe stany zapalne przyzębia. Co ciekawe, z tym schorzeniem zmagają się coraz młodsze osoby – już po 35 roku życia, na co największy wpływ mają: nieprawidłowa higiena jamy ustnej, zaniechanie wizyt kontrolnych w gabinecie stomatologicznym, zmiany hormonalne oraz obecność innych chorób przewlekłych. Niewiele osób ma jednak świadomość, że stan zdrowia w jamie ustnej oddziałuje na inne organy w naszym organizmie, który działa na zasadzie naczyń połączonych.

Jakie mogą być korelacje pomiędzy schorzeniami przyzębia i innymi przewlekłymi chorobami, do których należy m.in. Alzheimer, przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.

Zaskakujące wyniki badań

Polskie Towarzystwo Periodontologiczne od wielu lat obserwuje związki pomiędzy stanem zapalnym tkanek przyzębia, a innymi procesami chorobowymi zachodzącymi w organizmie człowieka. Należą do nich m.in. przewlekła choroba nerek, reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca, udary mózgu czy choroby sercowo-naczyniowe. Choć pozornie może się wydawać, że nie mają bezpośredniego związku ze stanem zapalnym przyzębia, to jednak badania naukowe takie związki potwierdziły.

Podczas konferencji zorganizowanej z okazji Światowego Dnia Zdrowych Dziąseł ujawniono również zaskakujące wyniki badań dotyczące zależności pomiędzy chorobą Alzheimera, z którą zmaga się około 500 tys. Polaków, a przewlekłym stanem zapalnym przyzębia, za którego ciężki przebieg odpowiedzialne są bakterie Porphyromonas gingivalis, posiadające zdolność przenikania do tkanki mózgowej, powodując jej uszkodzenie.

Związek pomiędzy stanem zapalnym przyzębia a chorobą Alzheimera

Najnowsze wyniki badań grupy naukowców z Polski, USA, Australii i Nowej Zelandii również potwierdzają związek pomiędzy bakteriami powodującymi zapalenie przyzębia a chorobą Alzheimera. W badaniu eksperymentalnym na myszach naukowcy udowodnili, że zakażenie jamy ustnej bakterią Porphyromonas gingivalis zwiększa ryzyko powstawania choroby Alzheimera. Bakteria ta posiada dużą zdolność przylegania i wnikania do komórek nabłonka i prowadzi do zmian tkanki mózgowej. Do podobnych wniosków doszli również badacze prowadzący eksperyment na szczurach, u których choroba przyzębia spowodowała wyraźnie podwyższone stężenie białka tau i beta amyloidu – kluczowych w patogenezie choroby Alzheimera.

Odkrycia te okazały się pomocne w opracowaniu metod leczenia demencji. Jedną z nich jest hamowanie toksycznych enzymów produkowanych przez bakterie Porphyromonas gingivalis przy pomocy specjalnych inhibitorów.

Eksperci podkreślają jednak troskę o odpowiednią profilaktykę chorób dziąseł i przyzębia, dzięki którym uchronimy się przed poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi, znienacka atakującymi nasz organizm.

Jak zapobiegać chorobom przyzębia?

Choroby przyzębia, z których najbardziej znana jest paradontoza, sieją ogromne spustoszenie w jamie ustnej i rzutują na zdrowie całego organizmu. Dlatego kluczową sprawą jest dbanie o zdrowie i odpowiednią higienę jamy ustnej. Precyzyjne szczotkowanie i nitkowanie zębów po każdym posiłku, przez minimum 2 minuty, to podstawowe czynności, których regularne wykonywanie stanowi najlepsza ochronę przed stanami zapalnymi dziąseł i przyzębia. W przypadku osób posiadających kieszonki dziąsłowe zalecane jest również płukanie jamy ustnej specjalnymi preparatami i dokładne oczyszczenie trudno dostępnych miejsc przy pomocy specjalnych szczoteczek międzyzębowych. Warto również pamiętać o odbywaniu regularnych wizyt profilaktycznych w gabinecie stomatologicznym, podczas których wykwalifikowana higienistka usunie kamień nazębny (skaling ultradźwiękowy) lub w przypadku większych problemów z przyzębiem zaleci specjalistyczne zabiegi periodontologiczne. Pierwsze objawy choroby przyzębia takie jak opuchnięte i krwawiące dziąsła podczas szczotkowania, odsłonięte szyjki zębowe czy nadwrażliwość na temperaturę pokarmów często bywają bagatelizowane, dlatego warto o nich pamiętać, zwłaszcza w kontekście poważnych chorób, które mogą wywoływać w całym organizmie człowieka.

Zauważyłeś u siebie niepokojące objawy, które mogą wskazywać na chorobę przyzębia? Od dawna nie kontrolowałeś stanu zdrowia swoich dziąseł i chciałbyś to zrobić pod okiem wysoko wykwalifikowanych lekarzy? Zapraszamy na konsultację periodontologiczną do Dental4You®! Nasz zespół ekspertów pomoże rozwiązać wszystkie problemy stomatologiczne i dobierze najbardziej skuteczną metodę terapii, która szybko zaprocentuje pięknym i zdrowym uśmiechem. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.