Najczęstsze powody kruszenia się zębów

dodano: 14.05.2021

Coraz więcej osób w różnym wieku zmaga się z problemem słabych i kruszących się zębów. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być zróżnicowane, jednak nigdy nie należy ich ignorować, ponieważ mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych i negatywnie wpłynąć na estetykę naszego uśmiechu. Problem ten może dotyczyć każdego z nas, dlatego warto przyjrzeć się bliżej, jakie są najczęstsze powody kruszenia się zębów, by móc im zapobiec. Oczywiście, u osób zmagających się z tym problemem, nieodzowna jest fachowa konsultacja stomatologiczna, która umożliwi postawienie właściwej diagnozy i wdrożenie skutecznej terapii. Dzięki niej odzyskamy zdrowy i piękny uśmiech.

Najczęstsze powody kruszenia się zębów

Próchnica – w początkowym stadium niewidoczna gołym okiem, stanowi jedną z głównych przyczyn pękania i kruszenia się zębów. Często rozwija się wewnątrz zęba (zwłaszcza gdy był wcześniej leczony i zaplombowany), nie dając żadnych objawów. Nie zdiagnozowana w porę, powoduje poważne uszkodzenia wewnętrzne zębów, co może prowadzić do pęknięć szkliwa, stanów zapalnych przyzębia i innych poważnych schorzeń ogólnoustrojowych. Można temu zapobiec poprzez regularne wizyty kontrolne w gabinecie stomatologicznym. W zależności od stopnia zaawansowania choroby, lekarz może zaproponować najbardziej skuteczną metodę terapii (np. ponowne wypełnienie zęba kompozytem, leczenie kanałowe czy odbudowa protetyczna);

Choroba okluzyjna i bruksizm – polegająca na nieprawidłowym kontakcie zębów górnych i dolnych prowadzi do zaburzeń równowagi narządu żucia, ścierania się zębów oraz schorzeń w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego. Choroba ta jest dość powszechną dolegliwością, jednak mało osób ma jej świadomość, dlatego jest rzadko diagnozowana. Jej najbardziej charakterystyczne symptomy to: silne bóle głowy, nadwrażliwość zębów, nocne zgrzytanie zębami (bruksizm), mocne napięcie mięśni twarzy oraz stawów skroniowo-żuchwowych (trzaski i przeskakiwanie żuchwy). Nieleczona choroba sieje prawdziwe spustoszenia w naszym uzębieniu, m.in. powoduje starcia zębów, odpryski szkliwa, ubytki klinowe (przyszyjkowe). Dlatego w przypadku wystąpienia w.w objawów, które mogą mieć bezpośredni wpływ na kruszenie się zębów, warto udać się na konsultację stomatologiczną.

Kwasowa erozja szkliwa – w tym przypadku kluczową sprawą jest odpowiednia dieta i przestrzeganie prawidłowych zasad higieny zębów i jamy ustnej. Dochodzi do niej w wyniku nadmiernego spożycia produktów kwaśnych, m.in. cytrusów i kwaśnych pokarmów, słodzonych napojów gazowanych, alkoholu (zwłaszcza białego wina) oraz innych produktów spożywczych o współczynniku pH poniżej 4,5 – w takim środowisku dochodzi do rozpuszczenia się hydroksyapatytów (związków chemicznych tworzących szkliwo). Pod wpływem kwasów znajdujących się w pożywieniu dochodzi do wytrawiania zewnętrznej powierzchni zębów. Dlatego, jeśli chcemy zachować o dobrej kondycji szkliwo warto ograniczyć spożycie w.w pokarmów (zwłaszcza w porze wieczornej) i zadbać o odpowiednie środki do pielęgnacji zębów o neutralizującym działaniu.

Niedobór fluoru i wapnia – jednym z głównych winowajców kruszących się zębów mogą być również braki wapnia i fluoru w organizmie. Są to niezwykle cenne pierwiastki, które pełnią funkcje budulcowe dla kości i zębów (wapń) i zapewniają szkliwu właściwą ochronę przed szkodliwym działaniem bakterii i kwasów. Produkty te powinny znaleźć się w odpowiednich proporcjach w jadłospisie każdego zwolennika zdrowego i pięknego uśmiechu. Znajdziemy je w nabiale, rybach, jajkach, produktach z pełnego przemiału, herbacie, algach oraz mięsie. Spożywanie tych produktów korzystnie wpłynie na wzmocnienie naszych zębów i skutecznie chroni je przed uszkodzeniami. W celu jeszcze większej osłonie zębów, które mają tendencje do kruszenia się, warto stosować pasty do zębów z fluorem – regularne szczotkowanie najlepiej zabezpieczy nas przed złamaniami i kruszeniem szkliwa. Ponadto stosowanie past z fluorem zmniejszy ryzyko powstawania próchnicy.

Palenie tytoniu – Nałogowi palacze tytoniu zmagają się z wieloma problemami dotyczącymi zdrowia i estetyki uzębienia. Największą ich bolączką jest z pewnością zwiększona podatność na powstawanie kamienia nazębnego oraz silne przebarwienia zębów. To jednak nie jedyne ich problemy z zębami. Związki zawarte tytoniu znacząco osłabiają szkliwo, co w efekcie prowadzi do kruszenie się szkliwa i powstawanie niebezpiecznych dla jego integralności szczelin.

Spożywanie twardych pokarmów – nawet najbardziej zdrowe szkliwo może przegrać z „starciu” z twardymi orzechami bądź ziarnami. Przy ich rozgryzaniu siła nacisku jest tak duża, że może spowodować uszczerbek na naszym szkliwie. Może dojść do jego ukruszeń bądź pęknięć, dlatego przy spożywaniu twardych pokarmów warto zachować uważność i dokładnie rozdrobnić pokarmy.

Martwica zęba – nieprawidłowo wykonany zabieg wybielania zębów martwych przy zbyt dużym stężeniu preparatów wybielających, może doprowadzić do odwapnienia tkanek martwych zęba, przez co zwiększa się kruchliwość i porowatość szkliwa.

Szkodliwe nawyki – otwieranie butelek zębami, obgryzanie skórek i paznokci mogą doprowadzić do uszkodzenia zębów. Dlatego warto podjąć skuteczna walkę ze szkodliwymi przyzwyczajeniami, które są zagrożeniem dla naszego uśmiechu.

Mechaniczne uszkodzenie zębów – może nastąpić w wyniku wypadku, komunikacyjnego, kontuzji sportowej. W takiej sytuacji należy niezwłocznie umówić się na wizytę stomatologiczną, by odpowiednio zabezpieczyć zęba.

Co możesz teraz zrobić?

Masz problem z kruszącym się zębem? Nie wiesz jaka jest tego przyczyna? W takiej sytuacji niezwykle cennym kryterium jest czas, ponieważ ukruszony ząb, który nie jest odpowiednio zabezpieczony, może spowodować jeszcze większe osłabienia i uszkodzenie wewnętrznej struktury zęba. Aby temu zapobiec koniecznie umów się na wizytę w Dental 4You ®! Po wykonaniu badań diagnostycznych, nasi eksperci zaproponują najlepsza dla Ciebie metodę leczenia, tak byś mogła cieszyć się pełna funkcjonalnością w jamie ustnej oraz estetycznym uśmiechem. Zapewniamy bezbolesne metody leczenia w oparciu o najnowsze technologie. Aby umówić się na wizytę, wypełnij formularz albo zadzwoń pod numery: 12 222 50 10, 609 777 166. Zapraszamy