Paradontoza – przyczyny, objawy, leczenie i diagnostyka

dodano: 14.12.2021

Nieprzyjemny zapach z ust, odsłonięcie szyjek zębowych czy krwawienie dziąseł to charakterystyczne objawy chorób przyzębia – grupy tkanek stabilnie utrzymujących uzębienie. Kiedy unikamy ich leczenia, ulegają stopniowemu rozwojowi, który przerodzi się w poważny stan zapalny. Ostatecznym rezultatem zaś będzie paradontoza, stwarzająca bardzo poważne zagrożenie dla zdrowia jamy ustnej i prowadząca koniec końców do wypadania zębów. Wczesne wdrożenie leczenia ma fundamentalne znaczenie, dlatego przy zauważaniu nawet drobnych patologicznych zmian tkanek miękkich, należy prędko udać się do gabinetu dentystycznego.

Definicja paradontozy

Pod definicją paradontozy kryje się poważne zapalenie przyzębia wywołane bakteryjną infekcją wywołaną przez drobnoustroje żyjące w kamieniu nazębnym. Osad ten nawarstwia się na powierzchni zębów oraz poniżej linii dziąseł. Wspomniane bakterie po dostarczeniu cukrów wydzielają substancje o kwaśnym odczynie, które podrażniają miękkie tkanki, doprowadzając do ich uszkadzania.

Paradontoza wymaga wieloetapowego leczenia, którym zajmuje się periodontolog. Stosuje on w tym celu odpowiednie środki farmakologiczne oraz zabiegi chirurgiczne, eliminujące stan zapalny i w miarę możliwości rekonstruujące przyzębie. Zauważmy jednak, że skutki paradontozy bywają nieodwracalne, dlatego też ważne jest utrzymanie higieny jamy ustnej – dzięki niej zminimalizowane zostanie prawdopodobieństwo rozwoju schorzenia.

Jakie są przyczyny paradontozy?

Jak wspominaliśmy, głównym winowajcą rozwoju choroby przyzębia oraz paradontozy jest kamień nazębny – to bardzo twardy nalot, który powstaje z nieusuwanej płytki bakteryjnej pokrywającej uzębienie po każdym posiłku. Zbiera się on zarówno na powierzchni szkliwa, jak i poniżej linii dziąseł (szczególnie w ich punkcie styku z szyjkami zębowymi), czego efekt stanowi tzw. kieszonka patologiczna. Problem doprowadzi z kolei do kolejnych schorzeń, takich jak zanik kości jamy ustnej czy osłabienie stabilności zębów.

Objawy paradontozy

Warto znać objawy paradontozy, gdyż dzięki temu w porę zauważymy patologiczne zmiany dotykające dziąseł oraz sąsiadujących z nimi struktur. Wczesne podjęcie odpowiednich działań zapobiegawczych z pewnością ułatwi dalsze leczenie oraz zmniejszy jego koszty. Zaznaczmy, że symptomy chorób przyzębia ujawniają się stopniowo, a ich występowanie jest rozciągnięte w czasie.

Do typowych objawów schorzenia należą:

• stan zapalny dziąseł i błon śluzowych jamy ustnej;
  • recesja dziąseł – cofnięcie się ich linii oraz odsłonięcie szyjek zębowych;
  • nadwrażliwość zębów – związana z obnażeniem szyjek zębowych;
  • nieświeży oddech mimo częstego szczotkowania zębów;
  • przykry smak w ustach;
  • ropne skupiska pomiędzy zębami;
  • powstanie kieszonek dziąsłowych, wyczuwalnych przy dotyku.

Zapalenie przyzębia – diagnostyka

Paradontoza wykrywana jest głównie na podstawie wywiadu medycznego oraz dokładnego przeglądu jamy ustnej, podczas którego ekspert weryfikuje stan wszystkich tkanek jamy ustnej. Kiedy już określone zostaną pierwsze objawy, dentysta przechodzi do dokładniejszej diagnostyki – pierwsze w kolejności są zdjęcia RTG. Obrazują one stan kośćca oraz sąsiadujących z nim tkanek, uwzględnione zostaną także ogniska próchnicy. W razie potrzeby stomatolog zleca wykonanie tomografii komputerowej, trójwymiarowo odzwierciedlającej całą twarzoczaszkę. Wszystkie badania przeprowadzamy na miejscu, dzięki prywatnemu centrum diagnostycznemu.

Leczenie paradontozy

Leczenie podczas wczesnych etapów chorób przyzębia ogranicza się właściwie do utrzymania wysokiego poziomu higieny jamy ustnej. W tym celu należy regularnie szczotkować zęby oraz stosować nić dentystyczną, jednakże to nie wszystko, konieczne będą bowiem systematyczne wizyty w gabinecie dentystycznym. Tam higienistka stomatologiczna wykona bezpieczne i bezbolesne zabiegi profilaktyczne, które usuną kamień nazębny lub inne niebezpieczne osady. W ich skład wchodzi skaling ultradźwiękami, piaskowanie, polerowanie i w razie konieczności – fluoryzacja.

Kiedy zapalenie przyzębia osiągnie poważniejsze stadium, konieczne będzie wykonanie zabiegów chirurgicznych, usuwających np. stan zapalny. W wielu przypadkach przeprowadzane jest także pokrycie recesji dziąsłowej, polegające na przeszczepieniu dziąsła z innego fragmentu jamy ustnej. Niezależnie od rodzaju wymaganych czynności, wszystkie przebiegają bezboleśnie dzięki wykorzystaniu nowoczesnych znieczuleń komputerowych.

Paradontoza jest groźną dolegliwością, która wraz z próchnicą stanowi najczęstszy powód utraty zębów. Jeżeli zauważyłeś u siebie pierwsze objawy choroby, umów się na wizytę Dental4You®! Nasi eksperci określą źródło choroby i zaplanują leczenie gwarantujące pożądane efekty. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.