Wpływ diety wegańskiej na zdrowie zębów

Karolina Kuśnierz
autor:
dodano: 28.10.2021
kategoria: Poradnik

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób interesuje się zdrowym stylem życia, na który istotny wpływ odpowiednio zbilansowana, zdrowa dieta. Często w ślad za tym idą pewne przekonania ideologiczne związane z ekologią oraz metodami wykorzystywanymi w hodowli zwierząt. Mają one wpływ na coraz większą popularność diety wegańskiej, całkowicie eliminującej produkty pochodzenia zwierzęcego. Decyzja o wyborze takiego sposobu odżywiania nie zawsze jest gruntownie przemyślana w kontekście zdrowotnym. Nie każdy bowiem ma świadomość, że rezygnując z produktów zwierzęcych, pozbawiamy nasz organizm wielu cennych składników odżywczych, które wpływają m.in. na kondycję zdrowotną naszego uzębienia. Na co zatem zwrócić uwagę przechodząc na weganizm? Przyjrzyjmy się bliżej temu tematowi.

Zadbaj o odpowiednią dawkę witamin i minerałów!

Układając dietę wegańską w kontekście zdrowia zębów i całego organizmu, warto zwrócić uwagę na podstawowe składniki budulcowe kości i zębów. Minerałem, który jest za to odpowiedzialny, jest wapń. Niedobory tego składnika w organizmie skutkują pękającym szkliwem oraz kruchością i łamliwością zębów. Dlatego przechodząc na dietę wegańską, która eliminuje tradycyjny nabiał (tj. mleko, sery, kefiry), warto zadbać o ich pełnowartościowe zamienniki w jadłospisie, dzięki czemu nasze zęby będą bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz schorzenia, wynikające ze słabszej odporności. Najwięcej wapnia znajdziemy w następujących produktach: jarmuż, algi, warzywa strączkowe (w tym soja), suszone figi, orzechy laskowe, migdały, szpinak, brukselka.

Drugim równie ważnym minerałem dla zdrowia zębów jest fosfor. Jego obecność w diecie jest niezwykle ważna, ponieważ wspomaga wchłanianie wapnia, przez co wzmacnia szkliwo. Gdzie jest go najwięcej w pożywieniu? Minerał ten, jeśli chodzi o dietę wegańską, występuje głównie w herbacie, algach, niektórych produktach zbożowych oraz orzechach. Fluor wzmacnia szkliwo, przeciwdziała tworzeniu się płytki nazębnej, ogranicza rozwój bakterii w jamie ustnej, przez co zapobiega rozwojowi próchnicy. Dlatego warto, układając swój codzienny jadłospis, również zaznaczyć w nim obecność tego cennego minerału. Kolejne minerały, na które warto zwrócić uwagę to: cynk i fosfor. Ich rola w budowaniu mocnego i zdrowego szkliwa oraz zapobieganiu rozprzestrzeniania się bakterii, jest również znacząca. Weganin może je znaleźć w produktach takich jak: nasiona słonecznika, kasza gryczana, nasiona dyni, chleb razowy, migdały, fasola czy orzechy.

Warzywa i owoce – o czym należy pamiętać?

Przy planowaniu zdrowej diety, nie sposób pominąć roli witamin z grupy: C, D, i B, które korzystnie wpływają na kondycję zdrowotną naszych zębów. Można je znaleźć w warzywach i owocach, które powinny znaleźć się w codziennym jadłospisie.

Witamina C występuje głównie w owocach cytrusowych, jabłkach, czarnej porzeczce oraz brokułach. Pełni ona niezwykle dobroczynną funkcję dla zdrowia naszych zębów i dziąseł. Neutralizuje bakterie i wszelkie drobnoustroje w jamie ustnej, wzmacniając naczynia krwionośne (co jest znaczące dla dziąseł) i ma działanie antybakteryjne. Jednak istnieje również druga strona „medalu”. Owoce cytrusowe mogą niekorzystnie wpływać na kondycję naszego szkliwa, ze względu na obecność kwasów, które osłabiają jego strukturę i obniżają pH w jamie ustnej. Dlatego miłośnicy cytrusów powinni pamiętać o paru podstawowych zasadach : warto wyrobić sobie nawyk picia kwaśnych i słodkich soków przez słomkę i tym samym ograniczyć ich bezpośredni kontakt ze szkliwem zębów. Należy zadbać o prawidłową higienę jamy ustnej – dobrze jest stosować pasty do zębów z dodatkiem hydroksyapatytu i odczekać con. 30 minut z myciem zębów po zjedzeniu lub wypiciu kwaśnego produktu.

Warto pamiętać o uzupełnieniu w codziennej diety w witaminę D, która odpowiada za mineralizację szkliwa. Najwięcej jej występuje oczywiście w tłustych rybach tj. halibut, makrela, tuńczyk oraz oleje i tran. Jednak z uwagi na dietę wegańską, trzeba szukać jej źródeł w innych produktach żywnościowych. Większość pokarmów roślinnych niestety nie zawiera witaminy D wcale. Wyjątek stanowią pieczarki, u których w 100 gramach znajduje się około 1,94 μg witaminy D. Warto również wspomnieć o możliwościach suplementacji tejże witaminy w postaci porostów i alg, które możemy zakupić w aptekach lub w sklepach ze zdrową żywnością. Jednak warto mieć na uwadze, że większość suplementów bazuje na witaminie D3 pozyskiwanej z lanoliny i trzeba sprawdzać jej pochodzenie w przypadku poszczególnych preparatów.

Istotną sprawą jest także dostarczanie organizmowi niezbędnej dawki witamin B2 i B12, które zawarte są głównie w mięsie, jajkach czy rybach. Ich niedobór może doprowadzić do osłabienia szkliwa i zębiny, dlatego w przypadku diety wegańskiej należy zadbać o ich odpowiednią suplementację. Decyzje w tej sprawie warto zawsze skonsultować z lekarzem i dietetykiem, którzy udzielą fachowych porad w tej sprawie.

Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Odpowiednio zbilansowana dieta wegańska, bogata w pełnowartościowe składniki odżywcze naturalne i suplementowane jest zdrowa dla organizmu. Ważne jest jednak, aby decyzja o radykalnej zmianie diety była gruntownie przemyślana i oparta precyzyjną diagnostykę lekarską. Zdarzają się bowiem sytuacje, w których źle skonstruowane dieta wegańska niekorzystnie wpływa na zdrowie zębów i całego organizmu. Dość często towarzyszą jej różnego rodzaju niedobory witamin i minerałów. Jednym z największych zagrożeń jest niewystarczająca dawka wapnia, która wynika z całkowitego odstawienia tradycyjnych produktów białkowych. Ma to niekorzystny wpływ na kondycję zdrowotną zębów, które mogą być mniej odporne na czynniki zewnętrzne i łatwiej ulegać różnym uszkodzeniom. Dużym wyzwaniem jest również zapewnienie organizmowi odpowiedniej dawki witaminy B2, B12 i D. Mają one ogromny wpływ na strukturę szkliwa oraz zębiny. Ich niedobór prowadzi do stopniowego osłabienia zębów, co sprzyja rozwojowi próchnicy i innych schorzeń w jamie ustnej.

Przechodząc na dietę wegańską, w której znajduje się duża ilość warzyw i owoców należy również zwrócić uwagę cukry i węglowodany w nich zawarte. Stanowią one pożywkę dla bakterii i dlatego należy skrupulatnie kontrolować ich codzienne spożycie. Pod ich wpływem dochodzi bowiem do wydzielania się kariogennych kwasów, które uszkadzają szkliwo i otwierają furtkę różnego typu bakteriom do wnikania wewnątrz tkanek zębów.

Następstwem takiej sytuacji często jest stan zapalny miazgi zęba, który skutkuje leczeniem kanałowym. Warto zatem dokładnie przemyśleć wszelkie zmiany żywieniowe i skonsultować je ze specjalistą, który na podstawie rzetelnej oceny stan zdrowia naszych zębów, podpowie jak ułożyć optymalną dla nas pełnowartościową dietę.

Co możesz teraz zrobić?

Planujesz zmienić dietę i poważnie rozważasz przejście na weganizm? To dobry moment, by przyjrzeć się bliżej kondycji zdrowotnej Twojego uzębienia! Zwłaszcza, że rezygnacja z części produktów pochodzenia zwierzęcego może wpłynąć na stan zdrowia w Twojej jamie ustnej. Aby rozsądnie przygotować się do radykalnych zmian w diecie, warto zasięgnąć porady specjalisty, który doradzi jak uzupełnić braki poprzez odpowiednią suplementację składników odżywczych (witamin i minerałów). Aby umówić się na wizytę zadzwoń pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełnij formularz.



Zadzwoń: 12 222 50 10