Zgryz otwarty – co powinieneś o nim wiedzieć? Podpowiadamy!

dodano: 15.12.2023

Zgryz otwarty to wada, która może wpływać na codzienne funkcjonowanie, zarówno w zakresie zdrowia jamy ustnej, jak i komfortu psychicznego. Jeśli zastanawiasz się, co to takiego i jak można temu zaradzić, to dobrze trafiłeś. Z naszego tekstu dowiesz się, czym dokładnie jest zgryz otwarty, jakie są przyczyny tego problemu oraz jakie kroki można podjąć, aby skorygować tę wadę i cieszyć się pięknym uśmiechem.

Zgryz otwarty – co to takiego?

Zgryz otwarty to wada zgryzu, która cechuje się brakiem prawidłowego kontaktu pomiędzy zębami górnymi a dolnymi w płaszczyźnie pionowej. Charakterystycznym objawem w tym przypadku jest obecność tzw. szpary niedogryzowej między zębami, która może występować zarówno w obszarze zębów przednich (w przypadku zgryzu otwartego przedniego), jak i w obszarze zębów bocznych (zgryz otwarty boczny), choć ten drugi przypadek jest rzadszy.

Zgryz otwarty zębowy, a zgryz otwarty szkieletowy

Zgryz otwarty zębowy to wada, która wynika z nieprawidłowego ustawienia zębów w łukach zębowych. Jest to często efektem nieprawidłowych nawyków, takich jak ssanie smoczka czy palca, zwłaszcza u dzieci. W przypadku tej odmiany zgryzu otwartego nie obserwuje się wyraźnych zmian w rysach twarzy pacjenta.
Natomiast zgryz otwarty szkieletowy to wada wynikająca z nieprawidłowej budowy szczęki i żuchwy, często uwarunkowanej genetycznie. W tej sytuacji obserwuje się wyraźne zmiany w wyglądzie twarzy pacjenta. Dolna część twarzy może ulec wydłużeniu i uwypukleniu, co jest określane jako „long face”, a usta mogą być stale uchylone, zbyt wypchnięte lub nadmiernie napięte podczas próby zamknięcia.

Jakie są przyczyny zgryzu otwartego?

Wiemy już zatem, czym jest zgryz otwarty. Teraz kolej na poznanie przyczyn jego występowania. Tych jak się okazuje jest więcej niż jedna. Mowa o:

– ssanie kciuka lub smoczka: u dzieci, nawyki ssania kciuka lub smoczka mogą wpłynąć na rozwijający się zgryz, powodując otwarcie zgryzu;
– wrodzone wady zgryzu: niektórzy ludzie rodzą się z wrodzonymi wadami, w tym zgryzem otwartym;
– nadmierne oddychanie ustami: stałe oddychanie przez usta może wpływać na rozwijający się zgryz i prowadzić do wad;
– przyzwyczajenie do gryzienia paznokci: nawyk gryzienia paznokci może zakłócić rozwijający się zgryz;
– niewłaściwa postawa języka: nieprawidłowa pozycja języka w jamie ustnej może wspierać pojawianie się wad;

Czy da się wyleczyć zgryz otwarty?

Tak, zgryz otwarty można leczyć jednak wiele zależy od tego, w jakim wieku jest pacjent. Ten aspekt wpływa na wybrany tok leczenia. Z tego też względu tak ważne jest, by regularnie kontrolować uzębienie u dentysty, który może wychwycić problem na wczesnym etapie.

Jak wygląda proces leczenia zgryzu otwartego?

W przypadku dzieci z zębami mlecznymi, kluczowym elementem leczenia jest eliminacja nieprawidłowych nawyków. Stosuje się szereg ćwiczeń, które mają na celu nauczenie dziecka prawidłowego połykania czy pozycji języka. Jeżeli przyczyną wady zgryzu jest nieprawidłowy tor oddechowy, należy znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy i zniwelować ją. U małych dzieci, znajdujących się jeszcze w okresie rozwojowym, w wyniku tych czynności zgryz na ogół naprawia się sam. Zęby wracają na właściwe miejsce, a twarzoczaszka zaczyna rosnąć w odpowiednim kierunku.

W przypadku nastolatków i osób dorosłych, leczenie zgryzu otwartego na ogół odbywa się za pomocą aparatu stałego. W niektórych sytuacjach wskazana jest również ekstrakcja, intruzja zęba (tzn. wtłoczenie w głąb kości) za pomocą miniimplantu czy nawet operacja. Ta ostatnia, bywa zresztą jedyną możliwą metodą leczenia w przypadku zgryzu otwartego szkieletowego.

Zgryz otwarty – co powinieneś o nim wiedzieć? Podpowiadamy!

Do czego prowadzi nieleczona wada zgryzu?

Nieleczony zgryz otwarty może prowadzić do wielu problemów, zarówno funkcjonalnych, jak i estetycznych. Oto niektóre z możliwych konsekwencji:

– trudności w jedzeniu i mówieniu;
– bóle głowy i stawów skroniowo-żuchwowych;
– problemy z estetyką uśmiechu;
– zwiększone ryzyko próchnicy i chorób przyzębia;

Zgryz otwarty to wada zgryzu, która może wpłynąć na funkcje jamy ustnej i estetykę uśmiechu. Jednak istnieją różne metody leczenia, które pozwalają na skorygowanie tej wady, a proces leczenia zależy od przyczyny oraz wieku pacjenta. Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się o nich więcej, zapraszamy do Dental4You®. Tutaj chętnie odpowiemy na Twoje pytania. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.