dodano: 14.06.2023

Implanty to rozwiązanie stomatologiczne, które pozytywnie wpływa na jakość życia. Są to, innymi słowy, zamienniki korzeni zębów, które odtwarzają funkcję tych naturalnych. Cechują się one niezwykłą wytrzymałością, a zarazem minimalizują dyskomfort, który często odczuwalny jest w przypadku tradycyjnych protez. Czy implanty mogą się jednak nie przyjąć? Oto odpowiedź.

Czy implanty mogą się nie przyjąć?

Niestety, w niektórych przypadkach implanty się nie przyjmują. Dotyczy to 1,5-2 proc. przypadków, ponieważ większość implantacji kończy się powodzeniem. Do nieprzyjęcia się implantu może dojść w dwóch przypadkach. Po pierwsze: problem może pojawić, kiedy nie zintegruje się on z kością w ciągu 3-6 miesięcy od jego wszczepienia. Po drugie: mogą doprowadzić do niego czynniki, które źle wpływają również na samo uzębienie.

Jak rozpoznać, że implant się nie przyjął?

Jeśli implant się nie przyjmuje, zazwyczaj pojawiają się w okolicy, w której został on wszczepiony, takie objawy, jak:

• krwawienie,
  • opuchlizna,
  • ból,
  • ruchomość implantu

Na zdjęciu RTG można z kolei dostrzec utratę masy kostnej w pobliżu jego wszczepienia.

Czy implanty mogą się nie przyjąć?

Kiedy implanty się nie przyjmują?

Istnieją pewne czynniki, które mogą wpływać na nieprzyjmowanie się implantu. W pierwszym przypadku należy powiedzieć o tym, że może się to wydarzyć, jeśli stosuje się implanty słabej jakości. Co więcej, może do tego dojść, jeżeli Pacjent nie będzie stosował się do zaleceń lekarza i będzie np. palił papierosy. Nie mniej istotne jest doświadczenie lekarza, który – jeśli odpowiednio przeprowadzi cały zabieg – w dużym stopniu zminimalizuje ryzyko nieprzyjęcia się implantu. Nie można zapomnieć o tym, że do wszczepiania implantów powinno wykorzystywać się również wysokiej klasy sprzęt.

Ponadto niepowodzeniom w leczeniu implantologicznym sprzyjają takie czynniki, jak:

• choroby (np. reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca),
  • terapia bifosfonianami (którą się stosuje przy osteoporozie),
  • alergie (na składniki, które znajdują się w implancie, np. tytan),
  • zakażenia (np. choroby dziąseł i przyzębia),
  • nieodpowiednia higiena jamy ustnej,
  • zbyt duże i zbyt szybkie obciążenie implantu,
  • palenie papierosów,
  • nieodpowiednio przeprowadzony zabieg chirurgiczny,
  • bruksizm (niekontrolowane zgrzytanie zębami),
  • ogólny zły stan zdrowia.

Ważne jest to, że aby implant się przyjął, na danym obszarze powinna znajdować się pewna ilość kości, tak aby mógł się on w niej „zatopić”. Kość musi mieć także odpowiednią jakość. Jeżeli lekarz nie zwróci uwagi na te czynniki przed przystąpieniem do zabiegu, implant również się nie przyjmie.

Dowiedz się więcej!

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej o leczeniu implantologicznym, odwiedź Dental4You®. Na wizytę w naszym gabinecie możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.